Vitamin D - Vitamin sunca za kvalitetno mišićno tkivo! Svaki četvrti čovjek na planeti pati od manjka vitamina D
Autor: Fit-team
Datum objave: 21. 05. 2014 - 10:09
Foto: Shutterstock

Vitamin D - Vitamin sunca za kvalitetno mišićno tkivo!

Znate li da svaki četvrti čovjek na kugli zemaljskoj pati od manjka vitamina D, te da se ovaj manjak pojavljuje kod ljudi sa svih kontinenata? Vitamin D ili kalciferol je antirahitični vitamin, a često ga nazivaju i vitaminom sunca, kojeg nalazimo u hrani koju jedemo, ali i kao hormon kojeg tijelo samo proizvodi. U posljednjem desetljeću upravo je među istraživačima vitamin D dobio na važnosti jer je utvrđeno da njegov manjak može dovesti do niza hroničnih oboljenja i infekcija, piše Fit-team.

Vitamin spada u vitamine topive u mastima. On povećava apsorpciju kalcija i fosfora iz probavnog sustava i ugradnju kalcija u strukturu kostiju. Mehanizam djelovanja je poticanje aktivnog transporta kalcija kroz epitel ileuma, preko povećanja sinteze proteina koji veže kalcij u epitelu tankog crijeva.

Što se tiče učinka na imunitet, vitamin D potiče aktivnosti citotoksičnih T-limfocita (stanica-ubojica) i poboljšava fagocitozu, te sudjeluje u sintezi određenih peptida koji posjeduju antibakterijska svojstva.

Vitamin D neophodan je za čvršće i kvalitetnije mišićno tkivo. Osim toga, vitamin D je odgovoran za dopremanje nutrijenata poput kalcija i fosfora u mišiće čime se poboljšavaju mišićna kontrakcija, rast i sagorijevanje masti. Vitamin D ima 3 centralne funkcije: reguliranje imunološkog sustava (obrambene sposobnosti tijela), reguliranje rasta stanica te reguliranje hormonske ravnoteže.

Simptomi nedostatka vitamina D uključuju depresivna stanja, bolove u leđima, pretilost, osteoporozu, multiplu sklerozu, izražen pms, astmu, bronhitis, hipertenziju i dijabetes.

Nedostatak vitamina D javlja se kod nedovoljnog izlaganja suncu, neadekvatne prehrane, ili oštećenja bubrega. Nastalo stanje nedostatka vitamina D zove se rahitis, pri čemu oslabljuje apsorpcija kalcija i fosfora iz tankog crijeva opada i kosti postaju lomljive, a u kasnijim stadijima dolazi do tetanije, što može uzrokovati smrt. Također, niska razina vitamina D povezuje se s ubrzanom progresijom karcinoma, povećanim mortalitetom, dijabetesom i drugim zdravstvenim problemima.

Nadalje, niska razina vitamina D povezana je s više potkožnog masnog tkiva i više visceralne masnoće (trbušne).

Hrana bogata vitaminom D jest hrana životinjskog porijekla poput mlijeka i mliječnih proizvoda, masna riba poput tune, skuše, srdele i lososa (100 grama ove ribe dnevno opskrbljuje vas s 80 posto dnevne potrebe za vitaminom D). Osim toga, vitamin je u umjerenoj količini prisutan u žumanjku jajeta, narančinom soku te goveđoj jetri.

Potrudite se redovito jesti namirnice bogate vitaminom D, a za sunčanih dana odvojite barem 20 minuta za izlaganje sunčevim zrakama. Ako živite u područjima s dužim razdobljima bez sunca, razmislite o suplementaciji vitaminom D. 

/ Sažetak